VESPA CLUB GENT-LEIE Rotating Header Image

De 10 clubgeboden

Wat verwacht Vespa Club Gent-Leie van zijn leden voor/tijdens/na een rondrit? De 10 clubgeboden, want goede afspraken maken goede vrienden!

1STE GEBOD
Bij aanvang van een rit zorgt iedereen ervoor dat hij/zij en zijn/haar voertuig in goede staat is. Dit betekent: volgetankt, correcte bandenspanning, en beschermende kledij (handschoenen en schoeisel tot boven de enkels)!

2DE GEBOD
Bij aanvang van een rit doet de “trekker” van dienst een korte uitleg over het traject; aantal kilometers, waar de stopplaats voorzien is, …

3DE GEBOD
Rijd steeds geschrankt. Dit geeft je meer ruimte om te reageren op onverwachte manoeuvres.
We zijn een club met jonge en oude(re) Vespa’s, met elk een verschillende remafstand en snelheid/vermogen. Hou hiermee rekening en steek elkaar niet nodeloos voorbij “omdat je voorganger niet zo vlot optrekt als jou”.
 

4DE GEBOD
Is het je eerste rit, en voel je je onzeker? Of rijdt je Vespa niet zo snel? Neem dan plaats vooraan in de groep, net na de wegkapiteins!

5DE GEBOD
Wegkapiteins zijn verplicht vanaf een groep van > 15 rijders. Ze zijn herkenbaar aan hun fluo jasje en C3 bord, en zijn bevoegd om het verkeer stil te leggen op kruispunten zonder verkeerslichten. Laat na het oversteken van een kruispunt voldoende plaats aan je linkerzijde om de wegkapiteins toe te laten zich zo snel mogelijk weer naar de kop van de groep te begeven. Gebruik je zijspiegels!

6DE GEBOD
Tussen de “trekker” en de rest van de groep laat je steeds een opening van +- 10 meter. Dit geeft de wegkapiteins de mogelijkheid om vooraan aan te sluiten na het afzetten van de baan.

7DE GEBOD
Voor een rood licht wordt steeds gestopt, ook al splitst de groep hierdoor op! Door eventjes te claxonneren, verwittig je de doorgereden groep, die op zijn beurt zal wachten waar het veilig mogelijk is.

8STE GEBOD
De wegkapiteins controleren alle kruispunten en invalswegen zo goed als mogelijk. Indien geen verkeer zichtbaar is, of bij vb. voorrang van rechts, wordt een kruispunt niet altijd afgezet, dus blijf alert!

9DE GEBOD
Zie je dat de Vesparijder voor je mechanische problemen heeft? Dan stopt iedereen achter hem/haar! Ook hier; door eventjes te claxonneren, verwittig je de doorgereden groep, die op zijn beurt zal wachten waar het veilig mogelijk is. We laten niemand achter!

10DE GEBOD
Hou je achterligger op de hoogte van eventuele obstakels; door even je hand of voet uit te steken aan de kant van het obstakel, maak je duidelijk dat vermindering van de snelheid is aangewezen. Enkele handgebaren vind je hier: